Partner serwisu
Drogi i autostrady

GDDKiA: Bramownice viaTOLL mogą być urządzeniami BRD

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA: Bramownice viaTOLL mogą być urządzeniami BRD
fot. GDDKiA
Bramownice zakwalifikowane jako urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), kierunkowe, czy ze znakami zmiennej treści nie różnią się niczym od bramownic montowanych przez operatora viaTOLL – informuje GDDKiA w odpowiedzi na zarzuty Najwyższej Izby Kontroli.

NIK stwierdziła, że bramownice zostały nieprawidłowo zakwalifikowane do kategorii urządzeń BRD, w związku z czym ponad 500 takich obiektów wzniesiono na drogach bez uzyskania pozwolenia na budowę, którego nie wymagają urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Według NIK bramownice nie służą ochronie życia, zdrowia i mienia uczestników ruchu drogowego.

GDDKiA broni się przed tym zarzutem, tłumacząc, że bramownice montowane w ramach systemu viaTOLL nie wymagają pozwolenia na budowę, jednak posiadają takie same certyfikaty, atesty i aprobaty. Mają więc spełniać wszelkie potrzebne normy i przepisy jak te obiekty, które musiałyby spełniać w przypadku trybu pozwolenia na budowę. GDDKiA zaznacza, że bramownice przechodzą również wszystkie konieczne kontrole.

„Przy budowie każdej bramownicy w ramach dokumentacji zawiera się dokument pełniący funkcję ‘dziennika budowy’ - dziennik montażu i wykonania wszystkich elementów bramownicy, zawierający wpisy dotyczące sposobu, częstotliwości i merytorycznych informacji na poziomie takim samym jak w przypadku dziennika budowy, który prowadzi się w ramach inwestycji wymagających pozwolenia na budowę. Wpisów do dziennika dokonuje osoba z właściwymi uprawnieniami budowlanymi. Osoby, które ze strony wykonawcy prowadziły roboty związane z budową bramownic oraz ich dokumentacją były osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia budowlane w danych specjalnościach” – wyjaśnia Generalna Dyrekcja.

W wyjaśnieniach GDDKiA czytamy, że dokumentacja powykonawcza występująca w ramach elektronicznego systemu poboru opłat stanowi bardzo rozbudowane opracowanie i w poszczególnych częściach znajdują się odpowiedniki dokumentów wynikające z trybu zaistnienia pozwolenia na budowę. „Zawartość dokumentacji powykonawczej dla ESPO nie odbiega od dokumentów składowych do wniosku o pozwolenia na użytkowanie – za jednym wyjątkiem – należy dostarczyć dokument pozwolenia na budowę i dokumentację projektu budowlanego do wglądu” – tłumaczy GDDKiA.

Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła swój raport na temat funkcjonowania systemu viaTOLL pod koniec października tego roku. System uzyskał ogólną ocenę pozytywną, jednak NIK wykrył kilka uchybień. Dotyczyły one między innymi problemów z naliczaniem kar, budowy bramownic z materiałów niespełniających norm. Zarówno Ministerstwo Transportu, jak i operator systemu – firma Kapsch – odniosły się do zarzutów NIK i wyjaśniły wszelkie wątpliwości kontrolerów.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5